Tuesday All Over Again

Känns obehagligt välbekant att sitta och uppdatera min blogg igen. Varför gör jag det kan man undra? Tro mig det undrar jag också över...

Just nu finner jag mig själv fascinerat följa diskussionen och debatten om SverigeDemokraterna. Jag tycker att det är väldigt intressant att följa den för den berör ju något som får anses vara grundkärnan i Sverige, yttrandefriheten.

Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet har deklarerat att där får minsann inte SD köpa reklamplatser vilket jag tycker är intressant för om man ska göra en moralisk värdering av precis alla som annonserar i tidningen så kan jag inte se att man borde få göra reklam för telefonsex, kvinnoförtryck och kvinnoförnedring enligt många, företag som H&M och andra som har använt sig av slavarbete i öststaterna borde rimligtvis inte heller få plats i en tidning som nu ser sig själva som en moralisk väktare för det svenska folket.

Thomas Mattson, Expressen har tagit den andra sidan av debatten, där får SD annonsera i fri demokratisk anda, sen om han gör det för att vara tvärtemot AB och tjäna lite extra läsare eller om han verkligen anser det vara så låter jag vara osagt. Men jag föredrar hans syn på det hela, för om chefredaktörer ska fatta beslut om vilka åsikter som får finnas i svensk politik anser jag att vi är på väg mot något väldigt galet. För vissa anser ju att SD är helt rätt ute, de kan till och med ta sig in i riksdagen och ska majoriteten få styra så borde man ju alltså hellre ge plats åt SD än Centerpartiet eller KD för de ligger väl lägre än SD i mätningarna har jag för mig.

Censur i Sverige, det skrämmer mig som blivande journalist om jag ska vara helt ärlig, snart får man väl inte skriva om Lazio i fotbollen för de har ju uttalat fascistiskta sympatier, grundades i Mousollini andan så att säga. SS Lazio, borde censureras va?  Kristianstads Kanot Klubb blir ju KKK!!!! BORT MED DOM! Om en tränare eller ordförande uttalar sig nedsättande om något borde hela klubben censureras då? IFK Göteborg borde ju rimligtvis censureras efter att Glenn Hysen kallade en kille neger, för Glenn Hysen o IFK är ju lika nära förknippade som Tony Irving och homosexuell.

Ju mer tid SD får i media ju mer framstår dom ju som riktiga sopor, ge dom tid i parlamentet, ge dom all mediatid som finns tillgänglig innan valet, ge dom tillräckligt med rep för att hänga sig själva. Ingen vill debattera med SD? VARFÖR INTE? Det känns som att en hyfsat påläst femteklassare skulle sopa banan med Åkesson och hans nazistkompisar. Hans debattartikel var ju ett typexempel på varför man ska ge tid till SD i media. Tänk lite alla tidningar, radiokanaler och tv kanaler. Släpp fram dom och låt dom skjuta sig själva i foten!

Take Care!/ J

Kommentarer
Postat av: Lisa

Har du inte läst insändaren Jimmie Åkesson skrev i Aftonbladet? Då förklarade ju chefredaktören också varför han inte tog in SDs annonser.



Sök efter den på deras hemsida, det var mkt bra läsning! Skrämmande om inte annat :p

2009-11-28 @ 06:35:21
Postat av: J

Jo jag har läst allt om det, både Åkessons debattartikel och Helins motiveringar. Men jag köper inte Helins resonemang på några punkter, det handlar trots allt om yttrandefrihet och demokrati och alla partier har rätt att föra ut sitt budskap, sen får väljarna avgöra vad dom vill ha. Jag anser inte att det är upp till en enskild tidning eller chefredaktör att fatta dessa beslut.



"Jag vill inte göra mig till en del av Sverigedemokraternas mycket skickliga kampanj för att tvätta bort sin stämpel som ett främlingsfientligt, extremistiskt parti genom att publicera deras reklam." Skriver Helin och det visar ju tydligt att hans egna personliga åsikter ligger bakom beslutet mer än någonting annat. Sen ger man ju mediautrymme åt SD i Aftonbladet så att det bara sjunger om det, varför? Jo för att SD säljer tidningar.



Jag anser att man ska låta de göra reklam, precis som alla andra partier och sen får väljarna ta ställning till de partier som finns, precis som i alla demokratiska val.

2009-11-28 @ 09:47:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0